lauantai 28. syyskuuta 2013

KÄSITYÖN OPETUKSEN TOTEUTUS -ESSEE/ OSA 2. KÄSITYÖN OPETUS TÄNÄÄN


OSA 2. KÄSITYÖN OPETUS TÄNÄÄN


Nykyisessä koulussani 1.-2.-luokilla käsitöitä opettavat luokanopettajat omille luokilleen. 3.-6.-luokkalaisten opetusta hoitaa muutama asiasta innostunut opettaja. Teknisen työn ja tekstiilityön opettajat ovat erikseen. Yläkoulussa opetusta hoitavat aineenopettajat.

Kolmannesta luokasta viidenteen luokkaan asti kaikki oppilaat ovat puoli vuotta tekstiilitöissä ja puoli vuotta teknisessä työssä. Kuudennella luokalla oppilaat saavat valita, kumpaan käsityön osa- alueeseen he haluavat suuntautua. Sama valinta on voimassa vielä seitsemännelläkin luokalla.

Teknisen työn suosio on ollut viime vuosina suurta myös tyttöjen keskuudessa. Ryhmät ovat paisuneet suuriksi samalla, kun tekstiilitöissä on ollut vain vähän oppilaita. Toisaalta neljännen kouluvuoden jälkeen tehty valinta aiheutti sen, että oppilaat halusivat vaihtaa ryhmää jopa useamman kerran seitsemänteen luokkaan mennessä. Samassa ryhmässä saattoi opiskella lapsia, joilla oli täysin erilaiset pohjataidot ja tiedot. Siitä oli haittaa erityisesti yläkouluun siirryttäessä.

Tekstiilityön ja teknisen työn sisällöt on toteutettu erillisinä, eikä yhteisiä töitä ole tehty. Opetussuunnitelma on päivitetty neljä vuotta sitten, jolloin oppilaat tekivät käsityövalintansa jo neljännen kouluvuoden jälkeen. Opetussuunnitelmaa on siis mahdoton seurata tällä hetkellä kirjaimellisesti. Aihepiirejä ei voi toteuttaa spiraaliperiaatteella, vaan on pidettävä huoli siitä, että tärkeimmät osa- alueet tulee käytyä läpi ainakin kerran viidennen luokan loppuun mennessä.

 Kokonaisen käsityöprosessin toteutumisessa jää suunnittelu yleensä vaatimattomimmaksi osaksi. Opettaja tarjoaa melko rajatun joukon vaihtoehtoja, jotta työn valmistaminen saadaan pian käyntiin. Tuntuu mahdottomalta, että puolen vuoden työrupeamaan voitaisiin aina liittää oppilaiden alusta asti toteuttama suunnittelu. Minulla on esimerkiksi opetettavanani tekstiilityön ryhmiä, joille en anna mitään muuta opetusta. Toisaalta ryhmiä on monta, joten yhteistyön tekeminen esimerkiksi jokaisen luokan kuvaamataidon opettajan kanssa ei ole mahdollista. Myös työn jälkeen tapahtuvaa arviointia voisi kehittää.  Ainoa keino tilanteen muuttamiseksi on mielestäni painottaa suunnittelua jollain luokka-asteella ja tehdä enemmän yhteistyötä tekstiilityön ja teknisen työn osa- alueissa.

Itse pyrin rohkaisemaan lapsia omiin ehdotuksiin koko käsityöprosessin ajan. Toivon heiltä ehdotuksia, joiden käytännön toteuttamisessa minä autan. Toisaalta opettajan on valittava lapsen taitoihin ja käytettävissä olevaan aikaan nähden sopivia haasteita. Mieleisen, käyttökelpoisen tuotteen aikaansaaminen on niin palkitsevaa, että prosessissa valmistuvaa tuotetta ei sovi väheksyä.

  





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti