lauantai 28. syyskuuta 2013

KÄSITYÖN OPETUKSEN TOTEUTUS -ESSEE/ OSA1. MUISTOJA MENNEISYYDESTÄ


 

OSA 1. MUISTOJA MENNEISYYDESTÄ/ SUKAT

 
 
Lapsena ja nuorena olin ahkera tekemään käsitöitä. Olen jälkeenpäin ihmetellyt, mitä kaikkea olenkaan värkännyt. Eniten olen ollut innostunut koneompelusta. Jostain syystä minulle tuli kuitenkin koulukäsitöistä ensimmäiseksi mieleen neulomani sukat. Olen tehnyt ne peruskoulun kuudennella luokalla.
Sukat löytyivät melko helposti vaatekaapista muiden villasukkien joukosta. Niitä on käytetty aikanaan jonkin verran, mutta pahempia kulumisen merkkejä niissä ei näy. Ne mahtuvat edelleen minulle jalkaan, mutta muistoarvo on jo niin suuri, etten oikein enää malta käyttää niitä. Lisäksi sukan kirjoneulevarsi on melko tiukka, joten jalkaan laittaminen ei ole täysin vaivatonta.
Sukan suunnittelu aloitettiin piirtämällä kirjontakuvio ruutupaperille. Minulla on vielä paperikin tallessa. Opettajalla oli todennäköisesti langasta muutama värivaihtoehto, joista sai valita itselleen kaksi mieluisinta väriä. Uskon saaneeni haluamani väriset langat, koska en muista asiasta enempää.
Saimme myös ohjemonisteen, jossa oli selostettu sukan osat ja niiden neulominen. Olen aina tehnyt töitä itsenäisesti, enkä muista neulomisen vaatineen kovin paljoa ulkopuolista ohjausta koulussa tai kotona. Sukan sai todennäköisesti viedä välillä kotiin, jotta se valmistui ajallaan.
Olen viihtynyt käsityötunneilla, koska silloin on voinut olla toisten joukossa, ja samalla keskittyä omaan juttuunsa. Olisin ehkä voinut pyytää enemmänkin ohjausta, mutta muistan, että opettajalle oli usein jono neuvoa kysyviä oppilaita. Etenin siis paljon yrityksen ja välillä erehdyksenkin kautta.
En ole koskaan ollut erityisen nopea saamaan töitä valmiiksi. Minua on häirinnyt pienetkin epätasaisuudet työn jäljessä, ja olenkin helposti tehnyt kohdan uudelleen. Toisaalta minulta ei juurikaan löydy keskeneräisiä töitä, koska minulle on tärkeää saada työ valmiiksi. Sain opettajalta suullisen arvion sukkien valmistuttua. En muista, annettiinko palaute kaikkien kuullen vai kahden kesken. Muistan kuitenkin, että minä ja yksi toinen tyttö luokaltani saimme arvosanaksi kymmenen. Luokkakaverini numeroon vaikutti työn ripeä valmistuminen, minulla taas hyvä työn jälki. En muista opettajan pyytäneen minulta mitään itsearviointia.
Sukissa näkyy pyrkimykseni viimeisteltyyn lopputulokseen. Kun ottaa huomioon, että kyseessä on ensimmäiset itse neulomani sukat, niin lopputulos on varsin siisti. Toisaalta minulla ei ole yleensä tarvetta lähteä etsimään kovin erikoisia ratkaisuja, vaan huoliteltu ja käytännöllinen, itseni näköinen työ riittää.
 Omana kouluaikanani käsitöissä valmistettavat työt olivat selvästikin haastavampia kuin tänä päivänä. Oppilaiden väliset erot olivat varmasti silloinkin suuret, mutta kaikille annettiin tavoitteeksi sama tuote. Koulussa oli valmiina materiaalit, joiden avulla oli tarkoitus tehdä tietty tuote. Ei tullut kuuloonkaan, että opettaja olisi lähtenyt hankkimaan tarvikkeita oppilaiden tekemien suunnitelmien pohjalta. Emme myöskään keskustelleet, mikä työ olisi ollut mieluisa, vaan teimme opettajan ilmoittaman tuotteen. Emme ala-asteella lähteneet koskaan toteuttamaan työtä materiaalilähtöisesti. Rajoituksista huolimatta ei minun tehnyt mieli jättää yhtään työtä tekemättä.                     


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti